Site Loader

Goed om jullie wat te vertellen hoe het traject van de MAF gaat en dan vooral nu in onze situatie. Deze blog heet dan ook ‘dé testen’, omdat deze eerste testen erg belangrijk zijn voor het wel of niet doorgaan met de opleiding. En al het andere wat volgt…

Voordat je het traject en opleiding tot MAF-piloot echt in kan moeten er een aantal belangrijke testen gedaan worden. De test die Dick kreeg bestond aan de ene kant uit een GPSS-test (Global pilot selection system). Dit wordt afgenomen bij AMC (Aviation Medical Center in Hoofddorp). En aan de andere kant 3 vliegtesten bij de MATC (MAF-vliegschool in Teuge). Omdat Dick zijn brevet al heeft waren 2 vliegdagen voldoende.

De GPSS-test stond gepland op 20 november. Van te voren al veel ingelezen over de GPSS-test, maar we wisten beiden, dit is een test waarbij je zelf niet veel invloed heb. Natuurlijk, je best doen, maar verder is het zoals het is. Ze testen namelijk wie je bent, hoe je reageert op allerlei situaties, je krijgt een uitgebreid gesprek met een psycholoog die wel weet hoe hij je hemd van je lijf moet vragen, enz. enz.
Veel testen zijn op de computer. Bijv. je Engelse woordenschat/inzicht met meerkeuze-vragen, maar ook een ‘vliegspelletje’ waarbij je het vliegtuigje in een vakje moet houden en ondertussen steeds meer en andere opdrachten erdoorheen krijgt die je dan ook nog eens binnen een paar seconden moet oplossen. Oftewel, er zijn leukere vliegspelletjes te verzinnen…
Deze test bij AMC is samen met de MAF samengesteld om zo potentiële MAF-piloten eruit te filteren.
Een paar dagen na de test kregen we een mailtje met de uitslag. Je kon 5 uitslagen krijgen. In het NL: negatief – matig negatief – twijfelachtig – matig positief – positief. Dick had nog wat met die psycholoog gesproken, maar hij geeft vooral de uitslagen matig negatief of matig positief.
En gelukkig, Dick kreeg de positieve uitslag!

Daarmee kon hij verder naar de vliegtesten bij de MATC. Deze had hij op 11 en 12 december. In de testen werd gecheckt hoe het zat met navigatiegevoel (voorbeeldje: GPS uit en vertel maar welke stad daar voor je ligt), maar ook hoe hij omging met ‘stalls’ (hier een NL wikipedia uitleg). De instructeur zorgde een paar keer voor een ‘stall’ waarbij een van de 2 vleugels ‘wegvalt’ en Dick met zijn voeten/pedalen enz. het vliegtuig weer goed moet krijgen. Gelijk een testje of je maag niet te slap is 😉 Enne, geruststelling voor degene die een keertje mee willen vliegen, dit doet hij NIET als hij met passagiers vliegt, haha.

Uiteindelijk sloot Dick ook deze vliegtesten goed af, en daarvoor zijn we dan ook erg blij! Dit betekent namelijk dat ‘dé testen’ goed afgerond zijn en hij nu verder kan met de opleiding.


Het vervolg van de opleiding ziet er nu zo uit:

  • Eind december 2019: gestart met ATPL-studie (theorie). Dit duurt ong. een jaar, dus eind december 2020 hoopt hij dit afgerond te hebben. Het zijn 14 vakken theorie + examens. Zie verder het blogbericht hierover.
  • Ondertussen praktijkervaring opdoen. De MAF vraagt 500 ervaringsuren bij uitzending. Dit kan nog wijzigen, afhankelijk hoe het gaat. Dick heeft ong. 160 uur ervaring. Dus nog wel wat uurtjes te gaan 🙂 Wil je ook eens meevliegen? Kijk dan in de ‘agenda’ voor data waarop Dick hoopt te gaan vliegen. Hier komen t.z.t. ook specifieke vluchten bij die hij moet maken voor de praktijkopleiding bij de MATC.
  • Verder hoopt hij ook in 2020 en 2021 met 3 verplichte vliegkampen van de MATC mee te gaan.
  • Ook moeten er nog speciale ‘ratings’ gehaald worden. Bijv. ‘night rating’ (vliegen in het donker). Maar hierover t.z.t. meer.

Mardine

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.