Site Loader

Zaterdag 7 maart stond de eerste trainingsvlucht gepland die je vanuit MATC (MAF-vliegschool) moet vliegen. GEB-vluchten genaamd. GEB staat voor Guided Experience Building. Dit in combinatie met 3 vliegkampen is een goede voorbereiding die nodig is om opgeleid te worden tot ‘bushpiloot’.

Deze eerste vlucht is bedoelt om te oefenen met gecontroleerde vliegvelden. De tocht was Teuge > Eelde (Groningen) > De Kooy (Den Helder) > Teuge. Maar nadat Dick wat berekeningen deed kwam hij erachter dat het maar 10 minuten langer was als de route over de Waddeneilanden ging. Het plan was gemaakt: touch-and-go (even landingsbaan aantikken en gelijk vol gas door) op Eelde, daarna door en landen op het vliegveld van Ameland. Daar stoppen, even het dorpje in en dan door naar De Kooy. Tijd om te vertrekken, stap je in?

Ho, ho, zo snel gaat dat niet. Eerst de voorbereidingen.
De NOTAM’s doornemen, hierin staan regels en belangrijke dingen die van toepassing zijn voor die dag. Bijv. een schietgebied dat die dag actief is, of een windmolen die opgericht is en nog niet op de vliegkaart staat, enz. Verder moeten er ook nog allerlei checks gedaan worden…
Dan de hangaar van de MATC in. Voor deze dag hadden we de Papa Hotel Mike Alfa Foxtrot, oftewel de PH-MAF, gereserveerd.

Waarom geen Mama Hotel?

Wist je dat alle Nederlandse luchtvaartuigen beginnen met PH?

Klik hier voor de achtergrond hiervan
Veiligheid voor alles! Een afspraak binnen de MATC: een veiligheidshesje aan in de hangaar en buiten!
‘Training met een doel’
Fuel-draining: brandstof aftappen om te kijken of er water/viezigheid in de tank zit.
Een beetje van die afgetapte brandstof gebruiken om het neuswiel te smeren (ook weer zo’n veiligheidsafspraak binnen de vliegschool)
De checks voor het weer waren snel gedaan: een prachtige dag voor de boeg.
Schone tank? Tijd om hem vol te gooien. Wel buiten tanken, veiligheidsdingetje! Omdat we met z’n tweeën gingen kon de tank maximaal getankt worden. Iedere vlucht moet je als piloot de ‘weight and balance’ berekenen. Vandaar de vraag, als je mee wilt vliegen, hoeveel je weegt. Het gewicht van de personen + de brandstof mag niet boven een x-gewicht uitkomen. Ieder toestel heeft hiervoor zijn eigen gewicht. Anders wordt het alleen een rondje over de landingsbaan rijden… 😉 (Trouwens, op deze foto zie je op de achtergrond een torentje. Dat is de bovenkant van het gebouw van MAF-Nederland.)
Daar vliegt een andere MAF-student….
Even een krachttraining.
Terwijl we na de checks nog even een koffie binnen drinken, kom ik deze posters tegen. Hint..
Check check…
Stukje rijden naar het ‘holding point’.
Hier gaan de checks gewoon verder. Kan je alle kanten op met het stuur? Doet de motor het zoals hij het moet doen? Contact met de toren? Enz. enz.
En na die hele lijst met checks is het dan zover: Papa Hotel Mike Alfa Foxtrot is lining up!
Boven de wolken, maar met genoeg zicht op de grond.
Water genoeg in de IJssel

Wist je dat…

…als een juf in een vliegtuig zit ze aardrijkskunde-lessen aan het bedenken is? Zomerdijken, winterdijken, uiterwaarden, 1995, 1953..
Boven de wolken schijnt de zon!
Snelweg bij Hoogeveen
Tijd voor actie. We naderen vliegveld Eelde.
Touch-and-go, en weer door…
Goede opening om tussen de wolken door te gaan. Met op de horizon de Waddenzee met Schiermonnikoog.
Love is in the air 😉
Wow, mooi stukje schepping!
Meneer de piloot durft het aan: de vrouw aan het stuur…
Nog net de lappendeken van Friesland en dan het water over.
Schiermonnikoog in zicht
Ameland voor/onder ons, op zoek naar de landingsbaan…
Als je ergens wilt gaan landen moet dit volgens een bepaald parcours. Zo naderen we de landingsbaan, na eventjes goed kijken omdat het een grasbaan is. Dan draaien we het parcours in en vliegen we nog een stukje boven het strand.
De tekening van eb en vloed.
Op dat grasveld moeten we zijn 😉
Prachtige natuur!
Goed geland. Even een fotootje in de zon met het vliegtuig. Dan naar de toren om het landingsgeld te betalen. We hebben nog even tijd om het dorpje in te gaan om ons brood op te eten en een koffie te drinken.
Op de toren wordt Dick gevraagd of hij deze zomer de rondvluchten boven Ameland niet zou kunnen doen. Helaas voor Dick, daarvoor heeft hij zijn CPL (commerciële brevet) nodig en daarvoor is hij nog hard bezig….
Weer verder, om op tijd in Den Helder te zijn…
Terschelling voor ons. Je ziet goed wat de wolken voor schaduw veroorzaken…
Vlieland in het zicht. Links de Waddenzee, rechts de Noorzee.
Texel in het oog. Hier kun je ook goed de verschillende wolken(lagen) zien.
We naderen Den Helder (vliegveld De Kooy). De boot uit Texel komt ook net bij de haven aan.
Doordat het zicht minder helder werd, zie je wat minder snel de baan.
Maar daar is hij dan. Ook hier willen we een touch-and-go maken.
Tikkie op de grond en weer door..
Gelijk flink hoogtemeters maken, omdat we straks het IJsselmeer over moeten steken.
Windmolenpark bij Urk
Paleis Het Loo in de steigers
En daar is de landingsbaan van Teuge alweer…
Met een voldaan gevoel afronden en moe van alle indrukken weer naar huis. Althans, eerst Samuël en Ruth bij tantelief ophalen en dan naar huis.
Het was een prachtige dag! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om eens digitaal mee te vliegen. Wil je graag eens in het echt meevliegen? Deze GEB-vluchten zijn een verplicht onderdeel van de opleiding. Naast dat deze erg mooi zijn om te doen, zijn ze ook niet gratis. Wil je ons steunen en met een GEB-vlucht meevliegen? Dan vragen we geen vast bedrag, maar in de agenda zetten we de vluchten als Dick ze gepland heeft. Hierbij staan de kosten (ong. €200,- per vlieguur), maar we vragen dan een vrijwillige bijdrage. Meevliegen? Hou de agenda in de gaten en mail ons als je een stoel wilt boeken. info@mafschenkeveld.nl

Tot ziens!

Mardine

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.